Voor je gezondheid

Eiwitten

Voor je gezondheid is het niet nodig om dierlijke eiwitten te eten.
Het eten van eiwitrijke producten is wel noodzakelijk door de aminozuren die eiwitten bevat. We hebben gemiddeld 70 tot 80 gram eiwit nodig per dag, afhankelijk van het lichaamsgewicht. Dit is gebaseerd op een plantaardig dieet.

Veganisten kunnen de kwaliteit van eiwitten in hun voedsel verhogen door meerdere bronnen van eiwit te eten. Zo vullen graan, in de vorm van bijvoorbeeld tarwe, pasta, rijst en brood en peulvruchten, in de vorm van bonen, linzen, erwten, pinda’s elkaar goed aan. Graan is namelijk rijk aan methionine en arm aan lysine. Bij peulvruchten is het net andersom. Ook erwtensoep en brood zijn om die reden een goede combinatie, net als rijst en linzen. Sojaproducten bevatten alle eiwit die je nodig hebt.

(bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx)

Vetten

Vetten zijn erg belangrijk in een gezond voedselpatroon. Gemiddeld moet 20 tot 40 % van je calorieën in je voeding uit vet gehaald worden. Maximaal 10% hiervan mag verzadigd vet zijn. Verzadigd vet verhoogt cholesterol wat het risico op hart- en vaatziekten vergroot. Dierlijke producten (vlees, zuivel) bevatten meer verzadigde vetten dan plantaardige producten (olie, noten).
Onverzadigd vet is een type vet dat juist bekend staat om de gunstige gezondheidseffecten. Onverzadigd vet verhoogt het goede cholesterol en verlaagt het slechte cholesterol. Op die manier beschermt onverzadigd vet tegen hart- en vaatziekten.
Een plantaardig dieet met olijfolie en noten bevat veel onverzadigd vet en weinig verzadigd vet.

Omega 3 en 6 vetzuren kan je niet zelf aanmaken. Hiervoor heb je echter geen vette vis of eieren nodig. Omega 3 kan je halen uit lijnzaad, donkergroene bladgroenten, walnoten, pompoen en peulvruchten. Vooral walnoten bevatten veel omega 3 vetzuren en zijn gezonder dan vis.
Omega 6 zit vooral in sesam-, pompoen- en zonnebloempitten.

(bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vetten.aspx)

Dioxinepaling

In de Zembla uitzending van 25 september 2010 werd gekeken hoe gezond paling wel niet is. Onderzoekers gaan er van uit dat ongeveer 300.000 kilo paling per jaar vervuild is. Deze paling bevat te veel dioxine wat schadelijk is voor de gezondheid. Wie paling eet wordt ook niet meteen ziek. Maar dioxines kunnen kanker veroorzaken en verstoren de zogeheten hormoonhuishouding van de mens.
Toxicoloog R. Hoogenboom van het onderzoeksinstituut Rikilt waarschuwt in ZEMBLA: “Als het hormoonsysteem verstoord wordt, zie je allerlei effecten op de afweer, het immuunsysteem, maar ook bijvoorbeeld op het leervermogen van kinderen en op de ontwikkeling van kinderen in de baarmoeder”.
Om de consument te beschermen zijn er in Europa strenge dioxinenormen afgesproken, waar ons voedsel aan moet voldoen. Maar die norm wordt in Nederland bij de wilde paling vaak overschreden. Toxicoloog Hoogenboom hierover: “Het is niet veilig om deze vis te eten”.

Antibiotica in vlees

Door het toedienen van antibiotica aan dieren, kunnen bacteriën ongevoelig worden voor het middel. Mensen kunnen deze bacteriën binnenkrijgen door het eten van vlees, vis of melk. En als zij later ziek worden en antibiotica nodig hebben, dan kunnen diezelfde bacteriën ervoor zorgen dat het middel niet aanslaat. Een voorbeeld hiervan zijn ESBL-producerende bacteriën of MRSA-bacteriën.
Het is bekend dat boeren die regelmatig in contact komen met antibiotica behandelde dieren ook drager kunnen zijn van resistente bacteriën.
Het gebruik van antibiotica is in Nederland in de dierhouderij vergeleken met andere landen hoog.

(bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/antibiotica.aspx en Zembla aflevering 11 april over antibiotica)

Calcium

Zuivel is niet de beste calciumbron. Volgens recente onderzoeken heeft zuivel juist nadelen en zorgt het voor Osteoporose. Calcium kan je beter halen uit donkergroene bladgroenten, noten, sesam, volle granen, vijgen, alfalfa enz.

Vitamine B12

Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Om geen vitamine B12 tekort te krijgen moet je vitamine B12 bij slikken als je een plantaardig dieet volgt.

Laat een reactie achter